Moe wakker worden (2).png

Moe wakker worden, dit is de belangrijkste oorzaak

31-08-2016

Wie kent het niet? Je ligt al om 22.00 uur te slapen, na ruim acht uur gaat de wekker, maar toch voel je je moe bij het wakker worden. Best frustrerend, als je voor je gevoel alles hebt gedaan om die rust te pakken. Een belangrijke oorzaak van vermoeid opstaan, is een gebrek aan diepe slaap. In dit blog lees je meer over diepe slaap en de verschillende slaapfases die hiermee samenhangen.

De verschillende slaapfases

Elke mens doorloopt ‘s nachts een aantal belangrijke slaapfases. Hieronder benoemen we de verschillende slaapfases en leggen we uit wat er tijdens elke fase met je lichaam gebeurt.

  • Slaapfase 1: deze fase wordt ook wel de sluimerfase genoemd. Het is het moment tussen slapen en wakker zijn. Tijdens deze fase kun je nog redelijk snel wakker worden.

  • Slaapfase 2: in deze fase slaap je iets dieper, maar je wordt nog relatief snel wakker van omgevingsgeluiden.|

  • Slaapfase 3: in fase 3 kom je na ongeveer dertig minuten. Je slaapt al iets dieper en ook je lichaam is meer ontspannen.

  • Slaapfase 4: wanneer je in slaapfase 4 zit, verkeer je in een diepe slaap. De bloeddruk gaat omlaag en de hartslag en ademhaling worden langzamer. Ook ben je niet 1,2,3 gewekt.

  • REM-slaap: ongeveer anderhalf uur nadat je in slaap bent gevallen, treedt de REM-slaap op. Je hersenen zijn volop actief en ook je ogen maken snelle bewegingen, ook wel Rapid Eye Movement (REM) genoemd. Het is de fase waarin je droomt en je hersenen allerlei informatie verwerken.

Wanneer je de bovenstaande fases hebt doorlopen (anderhalf tot twee uur), begint de cyclus weer opnieuw. De REM-slaapperiodes worden steeds langer terwijl slaapfasen 3 en 4 steeds korter duren. In totaal doorloop je gemiddeld vier of vijf van deze cycli per nacht.

10 uur slaap en toch moe 

Maar wat hebben deze slaapfases nou met vermoeidheid te maken? Nou, dat is heel eenvoudig. Hoe korter de diepe slaapfases (3 en 4) duren, hoe vermoeider je ’s ochtends je bed uitkomt. Dus heb jij een nacht van 10 uur slaap gehad, maar word je toch moe wakker? Dan is het zeer aannemelijk dat je voornamelijk veel in fase 2 hebt verkeerd en dat fase 3 en 4 van korte duur waren. En juist deze twee fasen en de REM-slaap zijn van groot belang voor het herstel van ons lichaam.

Kwaliteit boven kwantiteit

Uit het bovenstaande verhaal kunnen we concluderen dat minimaal 8 uur slaap niet voor iedereen geldt en niet per definitie altijd voor een uitgeruster gevoel zorgt. Wil je ’s morgens uitgerust opstaan, dan gaat het vooral om de kwaliteit van de slaapcycli. En op het juiste moment (aan het einde van een cyclus) wakker worden.

Een goede nachtrust

Een goede nachtrust en dus goede slaapcycli heb je voor een deel zelf in de hand. Zo is het goed om in de namiddag geen dutjes te doen, zoveel mogelijk alcohol- en cafeïnehoudende dranken te vermijden en voor een goede slaapomgeving te zorgen. Dus een slaapkamer met verduisterende gordijnen, geen lawaai en zo min mogelijk omgevingsgeluiden en een optimale ventilatie.

En ‘snoozers’ opgelet! Wil je lekkerder en uitgeruster opstaan? Laat dan het snoozen achterwege en sta gelijk op zodra je wekker gaat. Uiteraard is het ook belangrijk dat je een bed en matras hebt die perfect passen bij je lichaam en je bouw. Ben jij nog op zoek naar het juiste bed? Dan is Sleepways waarschijnlijk de uitkomst voor jou zodat je nooit meer moe wakker wordt. Naast de bovengenoemde zaken die je redelijk eenvoudig kunt aanpassen zijn er uiteraard andere factoren zoals stress die je slaapcycli aardig kunnen verstoren, maar die je niet zo snel kunt verhelpen. Wil je meer weten over slapen en stress? Lees dan ons blog ‘Slecht slapen door stress? Deze tips helpen je beter slapen.’

Vragen? bel ons op 0255 - 519 197 of mail ons welterusten@sleepways.nl