oorzaken slecht slapen.png

7 oorzaken van slecht slapen: van teveel Facebook tot te weinig magnesium

01-07-2016

“Dan ga je toch iets eerder naar bed!” Deze (heel vervelende) opmerking heb je vast al eens gehoord van je omgeving wanneer je vertelt over je slaapprobleem. Maar een uurtje eerder naar bed gaan, haalt niet veel uit voor mensen met een serieus slaapprobleem. Daarvoor moet je het probleem bij de oorzaak aanpakken en die is niet altijd makkelijk op te sporen. Heb je al eens aan deze mogelijke oorzaken gedacht?

1. Het foute matras

Goed slapen begint bij een goed matras. Gemiddeld brengen we een derde van ons leven slapend door, en dus moet een goed matras niet onderschat worden. Met Sleepways kun je kiezen uit vier toppers zodat je altijd je matras kunt aanpassen aan de fase in je leven. Dat geldt ook voor de hardheid van je matras. Erg handig, want als twintigjarige jongen heb je wellicht een ander matras nodig dan als vijfendertigjarige zwangere vrouw.

2. Altijd stress

Bij stress denk je misschien aan constante hoofdpijn of andere waarneembare kwaaltjes, ontstaan door een te hoge werkdruk of door problemen in je privéleven. Maar stress kun je niet altijd herkennen. Het kan een grote invloed hebben op het inslapen, doorslapen en de manier van wakker worden. Ben jij helemaal fit als je wakker wordt of heb je het idee dat je nauwelijks een oog hebt dichtgedaan? Stress hoeft niet alleen van mentale aard te zijn. Het kan ook lichamelijke oorzaken hebben door bijvoorbeeld een ongezond eetpatroon, niet genoeg beweging, teveel prikkels van buitenaf en een tekort aan vitaminen en mineralen.

3. Een ongezond eetpatroon

Verkeerde voeding kan ook van invloed zijn op hoe je slaapt. Suikers bijvoorbeeld, zijn een aanslag op je lichaam. Een groot nadeel is dat ze bijna overal inzitten, van brood en beleg tot vruchtsappen en pastasauzen. Daarnaast kan (een teveel aan) sigaretten, alcohol en drugs je lichaam verstoren. Heb je pas sinds kort last van slaapproblemen maar rook of drink je al jaren? Dan wil het niet zeggen dat je deze dingen kunt uitsluiten. Het kan namelijk goed zijn dat je lichaam nu minder goed tegen deze toxines is opgewassen dan een aantal jaar geleden. Stoppen met roken of een paar glaasjes wijn minder, kan dus geen kwaad. En ja, dat kan moeilijk zijn. Maar alles voor die goede nachtrust, toch?

4. Liever lui dan moe

Van af en toe een balletje trappen, baantjes zwemmen of een uurtje spinnen wordt niemand slechter. Wanneer je beweegt, pompt je hart meer bloed rond waardoor het actiever wordt en opgeslagen toxines afgevoerd worden. Ook wanneer je ‘geen tijd hebt om te sporten’, zijn er genoeg mogelijkheden. Neem de fiets in plaats van de auto naar je werk, neem de trap in plaats van de lift of gebruik de reclame op televisie om buikspieroefeningen te doen. Zorg er wel voor dat je niet te laat op de avond sport, want intensief sporten zorgt voor een adrenalinestoot, wat je slaapproblemen niet ten goede komt.

5. Tekort aan vitaminen

Wist je dat ook een tekort aan vitaminen slaapproblemen kan veroorzaken? Magnesium heb je nodig voor het ontspannen van je spieren. Daarnaast is de juiste balans tussen vitamines en mineralen nodig zodat je lichaam ’s nachts kan herstellen. Wanneer je erg rusteloos bent, is het een aanrader bloed te laten prikken bij de dokter om te checken of je inderdaad een magnesium- of een ander vitaminetekort hebt.

6. Teveel prikkels van buitenaf

Felle schermverlichting of de neiging om constant je Facebooktimeline of je Instagramfeed te checken, kunnen zorgen voor een overprikkeld lichaam. De continue alertheid en urenlang achter een beeldscherm zitten, geven je hersenen een impuls. Wanneer je dit tot ’s avonds laat doet en geen rust neemt, krijgen ook je hersenen geen rust. Gevolg: je lichaam is te actief en kan niet in slaap vallen. Beëindig je gesprekken met je scharrels op Tinder of je oud-klasgenoten op Facebook dus tijdig.

7. Wees bewust van wat je doet

“Ik eet altijd gezond”, zegt iemand die zes koppen koffie drinkt op een dag en elke avond een wijntje neemt bij het eten. “Ik kijk ’s avonds nooit naar mijn telefoon”, zegt iemand die vervolgens wel in bed ligt met een iPad om een spannende thriller van Nicci French te lezen. Grote kans dat je jezelf hierin herkent. Misschien heb je het nog niet eens opgemerkt bij jezelf, maar leef je echt zo gezond als je zelf denkt? Denk bewust na bij alles wat je doet: kan dit mijn slaapritme in de war brengen? Probeer bijvoorbeeld eens een aantal weken minder suikers te eten. Heeft het invloed op hoe je slaapt? Nee? Probeer dan een andere gewoonte een tijdje te doorbreken totdat je misschien iets hebt gevonden wat wél werkt.

Als je niet goed slaapt, is dat een seintje van je lichaam dat er iets moet veranderen. Natuurlijk is alles makkelijker gezegd dan gedaan, en misschien heb je het hele internet al afgestruind naar tips voor goed slapen. Bewustwording van de dingen die je doet is het kernwoord dat je mogelijk tot de oplossing brengt. Het kan even duren voordat je weet waar de oorzaak ligt en je ook daadwerkelijk weer beter slaapt. Maar baat het niet dan schaadt het niet.

Vragen? bel ons op 0255 - 519 197 of mail ons welterusten@sleepways.nl