rugpijn na slapen.png

Rugpijn na het slapen? Oorzaken en oplossingen

15-08-2016

Heb jij ook vaker het gevoel dat je brakker je bed uitkomt dan toen je erin ging? En sta je vaak met rugpijn op? Rugpijn na het slapen kan door veel factoren veroorzaakt worden, denk bijvoorbeeld aan een slecht matras. In dit blog bespreken we enkele veel voorkomende oorzaken van rugpijn na het slapen en wat je ertegen kunt doen.

Oorzaken rugpijn en de oplossingen voor een pijnloze ochtend

Opstaan met rugpijn is natuurlijk nooit een fijn begin van een nieuwe dag. De pijn kan veel oorzaken hebben. Hieronder de vier belangrijkste oorzaken.

Een verkeerd matras

De eerste oorzaak kan zijn een matras dat niet bij je past. Een matras is bedoeld om je de hele nacht comfortabel te ondersteunen waardoor je spieren de kans krijgen om te ontspannen, zodat je weer uitgerust aan de dag kunt beginnen. Als je ontwaakt met rugpijn, kan het zijn dat het matras niet past bij je lengte en je gewicht, waardoor je niet de optimale ondersteuning krijgt die je lichaam nodig heeft. Verder is het belangrijk om in gedachten te houden wat voor een slaper je bent en daarop je matras aan te passen. Slaap je liever op je rug of bijvoorbeeld je zij? Kies dan ook het matras dat het beste aansluit bij deze houding. Het kan ook zomaar zijn dat het matras waarop je slaapt aan vervanging toe is. Is je matras ouder dan tien jaar? Dan is deze waarschijnlijk goed doorgelegen. Dit komt uiteraard ook niet ten goede aan je nachtrust.

Wanneer je nagaat dat we een derde van ons leven slapend in bed doorbrengen, dan is investeren in een goed matras dus een must. Het meest ideale is dan ook een matras dat je altijd kan aanpassen aan jouw wensen. Sleepways is zo’n bed dat zich zonder moeite aanpast aan jouw lichaam, jouw behoeften en jouw levensstijl.

Slechte slaaphouding

Iedereen heeft zijn of haar favoriete slaaphouding. Sta je echter regelmatig op met rugpijn, dan is het de moeite waard om eens je slaaphouding te ‘evalueren’ en aan te passen om te zien of je rugklachten verminderen. Wil je meer weten over de verschillende slaaphoudingen en hun voor- en nadelen? Lees dan ons blog ‘De beste slaaphouding: Van pijntjes en gapen naar lekker slapen’.

Eentonige werkhouding

Niet alleen je slaaphouding kun je ‘evalueren’, maar je zou ook eens op je houding overdag kunnen letten. Wat voor werk doe je? Zit je hierbij veel of moet je juist veel lichamelijk werk verrichten? Een verkeerde of eentonige houding overdag zorgt ervoor dat je spieren teveel belast worden waardoor je last kunt krijgt van je rug. Heb je een beroep waarbij je veel achter een bureau zit? Zorg dan dat je tussendoor en in je vrije tijd regelmatig beweegt. Warmte is overigens een goed hulpmiddel om de overbelaste spieren te laten ontspannen. Een matras dat de warmte goed reflecteert is dan een uitkomst. Let wel op dat het matras ook goed moet kunnen ventileren.

Niet het juiste kussen

Natuurlijk denk je bij rugpijn vaak meteen aan een verkeerd matras of een verkeerde lattenbodem, maar het kussen waarop we slapen wordt vaak vergeten. Grote kans dat je kussen te hard of juist te zacht is voor je matras, of dat het te oud is waardoor je hoofd en je nek niet meer optimaal ondersteund worden. Een goed kussen vult de ruimte in je nek goed op en ondersteunt je hoofd waardoor je wervelkolom recht ligt. Laat je dus goed adviseren en schaf eens een nieuw kussen aan.

Rugpijn hoort geen onderdeel te zijn van je ochtendroutine. Pak de oorzaak van je pijn bij de bron aan en zorg dat je uitgerust en energiek aan je dag begint.

Vragen? bel ons op 0255 - 519 197 of mail ons welterusten@sleepways.nl