wintertijd en slapen.png

Wintertijd en slapen: wat doet dat uurtje extra met je lichaam?

26-10-2016

Komende zondag gaan we weer een uurtje terug in de tijd, en dus kunnen we een uur extra slapen. Dat kan alleen maar goede dingen voor je lichaam betekenen. Toch?

Een uurtje langer in bed liggen, een extra aflevering kijken van je favoriete serie of wat langer op stap. Zo op het eerste gezicht lijkt de wintertijd alleen maar voordelen met zich mee te brengen, maar eigenlijk gaan we nu juist terug naar de ‘normale’ tijd. De zomertijd is namelijk de boosdoener. Deze tijd is in de jaren ’70 in het leven geroepen doordat er een oliecrisis aan de gang was en de zomertijd ervoor zou zorgen dat er minder energie verspild werd doordat het in de avonden langer licht was. Door de benaming ‘zomertijd’ werd het logisch dat het overige gedeelte van het jaar ‘wintertijd’ werd genoemd.

Moe en niet productief

Dat één uurtje langer slapen meer negatieve dan positieve effecten heeft, is moeilijk voor te stellen. En toch is het zo. We verstoren ons ritme en manipuleren de tijd als het ware. Dat heeft de volgende nadelen:

  • Je bioritme kan door de war raken, waar je dagen of zelfs weken later nog last van kan hebben (denk aan sombere gevoelens, de winterdip).
  • Je hebt kans een verstoord slaapritme te ontwikkelen en dat heeft gevolgen voor je energielevel.
  • Je bent minder productief op je werk.
  • Je kunt een hongergevoel krijgen op andere tijden.
  • Je verlaat je huis in het donker en komt terug als het donker is. De dagen worden ‘korter’ en dat kan negatieve gevolgen hebben voor je gemoedstoestand.

Daarnaast kan het voorkomen dat je te laat op je afspraak komt, omdat je bent vergeten of simpelweg niet weet dat de nieuwe tijd is ingegaan. Bovendien is het ook niet echt fijn dat de wintertijd in het weekend ingaat. Handig voor het bedrijfsleven, maar minder goed voor ons lichaam. Gaat de wintertijd op een doordeweekse dag in, dan zou je misschien geneigd zijn om je slaapritme aan te passen. In het weekend niet, waardoor de kans groot is dat je op maandagochtend brak bent (en dan niet van de alcohol..). In sommige landen, zoals Australië, verschilt het per staat en stad of er een zomertijd wordt gebruikt. In Marokko wordt de zomertijd zelfs onderbroken tijdens de Ramadan.

Maar er zijn ook voordelen van de wintertijd

We vallen nu eigenlijk weer terug in ons normale ritme en dat heeft een aantal positieve gevolgen. Zo zorgt dat natuurlijke ritme voor een kleine afname van stress bij veel mensen en leidt het zelfs tot een tijdelijke daling van een aantal infarcten, vooral bij mannen. Opvallend is dat na de ingang van de zomertijd de kans op een hartinfarct juist iets groter is (maar liefst 17 mensen overlijden gemiddeld), net als de kans op een auto-ongeluk. Ook dan geldt de toename van stress doordat de biologische klok maar liefst vijf maanden lang voor de gek wordt gehouden. Er zijn zelfs mensen die de hele zomer licht ontregeld zijn en daardoor niet goed kunnen slapen.

Hoe verminder je je ‘winterlag’?

Probeer de overgang zo klein mogelijk te maken. Dat doe je door in de dagen voorafgaande aan de wintertijd elke dag een kwartiertje eerder naar bed te gaan, zodat je uiteindelijk gewend raakt aan je nieuwe ritme. Dat kan evengoed nog vier weken duren! Andere tips:

  • Probeer zoveel mogelijk blootgesteld te worden aan licht. Ga een blokje om in je werkpauze, ook al is het bewolkt of regent het. Op die manier krijg je nog een beetje vitamine D binnen.
  • Om een tekort aan vitamine D te compenseren (waar je in de zomer meer dan genoeg van krijgt via de zon), kun je meer vette vis eten en juist minder zoetigheid en koolhydraten. Vitamine D heb je nodig voor sterke botten en tanden, terwijl zoetigheid je sloom maakt.
  • Blijf in beweging. Wanneer je ’s morgens sport, schijn je minder last te hebben van winterdips. Let op dat je niet te laat sport. Zo zie je misschien nog wat van het daglicht én ben je uitgerust wanneer je naar bed gaat.
  • Word je overdag moe nadat de klok is verzet? Probeer dan niet te slapen, om te voorkomen dat het je ’s nachts niet meer lukt om in slaap te vallen.

Je hebt dus nog een paar dagen om je voor te bereiden. Ga jij komende week eerder naar bed om het verschil kleiner te maken? En ga je zondag eerder opstaan of blijf je lekker lang in bed liggen?

Vragen? bel ons op 0255 - 519 197 of mail ons welterusten@sleepways.nl